![]() |
Kuva: Maarit Simoska |
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut läsnäolijat
Tässä puheessa koitan yhtäältä purkaa sanoiksi ja muillekin
pohdittavaksi sitä turhautumista, mitä meidän ryhmässä on noussut esille, mutta
jottei me aivan synkkyyteen vaivuta, nostan keskusteluun toisaalta myös niitä
mahdollisuuksia ja uusia avauksia, joita taloudellinen ahdinko on meitä
pakottanut ideoimaan ja pohtimaan.
Kaupungin päätöksenteossa, johtamisessa ja toiminnassa on
ollut havaittavissa jollain tapaa näköalattomuutta ja apatiaa. Meillä matkailun
saralla pyyhkii erinomaisesti, taloudellinen tilanne ja työllisyys ovat
kohentuneet valtakunnassa, mutta silti tuskastelemme, miten saamme kaupungin
talouden kuntoon ja miten voimme tarjota rovaniemeläisille laadukkaita
palveluita, kun rahaa ei ole. Vaihtoehtoina ovat joko veronkorotukset tai
palvelutason laskeminen kuntalaisilta. Eikö meillä todella ole mitään muita
ideoita?
Tarkastuslautakunta on kiinnittänyt jo parin vuoden
takaisessa arviointikertomuksessaan huomiota talousjohtamiseen ja
taloushallinnon resursointiin. Päätösten taloudellisten vaikutusten arviointi
niin valmistelussa kuin päätöksenteossa pitäisi olla vahvempaa koko konsernin
tasolla. Talouden kehityksen ennakointi ja visiointi ovat meillä vähäisiä.
Arviointikertomuksen suositusten mukaisesti meille on kyllä saatu yksi
controller, mutta onko resursointi riittävä?
Niin ikään huoli työllisyyden hoidosta on tullut esille
lukuisissa arviointikertomuksissa ja se on myös valtuustosopimuksessa
puolueiden yhteisesti esiin nostama asia. Tuntuu, ettei työllisyyden
strateginen johtaminen ole oikein kenenkään käsissä eikä esimerkiksi
kela-sakkoja ole saatu hyvästä yrityksestä huolimatta pienennettyä tarpeeksi.
Kasvuohjelmaan ja sen toimeenpanoon on ladattu paljon odotuksia, mutta silti
työllisyyden edistämiseen tarvittaisiin aktiivisempaa otetta ja johtajuutta
poikkihallinnollisesti toimialojen ja konserniyhteisöjen kesken. Ihmettelen
samalla, miten voi olla mahdollista, että eräs työllisyyden edistämisen
asiantuntijaorganisaatio kertoo, että kela-sakon pienentäminen jopa yli
miljoonalla eurolla Rovaniemellä olisi heidän toimenpiteillään mahdollista, kun
samaan aikaan oma palvelutuotantomme yltäisi ensi vuonna vain murto-osaan tästä?
Talouden ja työllisyyden johtamisen lisäksi olen huolissani
myös kokonaisuuksien johtamisesta. Rovaniemen kaupungin ja maalaiskunnan
yhdistymisestä tehdyssä arvioinnissa vuonna 2012 sanotaan näin:
”Rovaniemen palveluprosesseissa painottuvat edelleen vahvat
sektorirajat ja hierarkkinen ajattelu.” ja edelleen, ”Palveluiden kehittäminen,
rakenteiden ja toimintatapojen uudistaminen on eräänlaista tasapainoilua.
Rovaniemellä joudutaan ottamaan huomioon muun muassa ammatilliset näkökulmat,
taloudelliset tekijät, kokonaisvaltaisuus ja palveluiden saatavuus. Keskeistä
on vielä kysymys siitä, kenelle palveluiden kehittäminen lopultakin kuuluu ja
ovatko vastuusuhteet riittävän selkeät. Sinällään Rovaniemellä on kehittämisosaamista
ja –kulttuuria, mutta se ei aina kanavoidu tarpeeksi käytännön toimintaan.”
Arvioinnissa on jo kuusi vuotta sitten suositeltu, että hallinnonalojen
välisiin ja niiden rajoja ylittäviin prosesseihin pitäisi kiinnittää erityistä
huomiota ja että kehittämisen pitäisi olla toimintatavaltaan selkeämpää,
strategisempaa ja kaupungin sisällä verkostoituneempaa ja että resursointi
pitäisi olla nykyistä selkeämpää.
Kokonaisuuksien johtaminen ja kehittäminen ovat juuri niitä
asioita, jotka voisivat olla paremminkin. Enkä tällä missään nimessä todellakaan halua
syyllistää johtavia viranhaltijoita tai toimialoja –onhan se myös meidän
päättäjien syy. Kun olemme päättäneet tiivistää palveluverkkoa sulkemalla
vaikka jonkin koulun, emme ole kiinnittäneet huomiota seurauksiin. Vaikka
koulupuolella on ehkä vuokrakustannuksissa säästetty, tyhjilleen jääneen
koulukiinteistön käyttökustannukset ovat siirtyneet pääsääntöisesti
tilaliikelaitokselle. Rasitteet tyhjilleen jääneistä kiinteistöistä ovat läsnä
edelleen, ja valtuuston yhteinen tahtotila onkin nyt vihdoin saada tyhjien ja
tarpeettomien tilojen käyttökustannuksia alas luopumalla turhista tiloista.
Tarvitsemme kaikilta toimijoilta nykyistä parempaa yhteistoimintaa, niin
päättäjien kuin hallinnon alojenkin kesken. Tyhjistä tiloista luopuminen ei ole
vain tilaliikelaitoksen tai Rovaseudun Markkinakiinteistöjen asia, vaan se on
myös kaavoituksen ja kaupunginhallituksen vastuulla.
Arvoisa puheenjohtaja,
Valtuustoryhmämme on syksyn mittaan keskustellut lukuisia
kertoja kaupungin tilanteesta ja joka kerta lähtökohta on ollut sama: emme voi
enää nostaa veroprosenttia. Talousarviokäsittelyyn lähdimmekin erilaisesta
tulokulmasta. Miten voisimme torjua veronkorotukset niin, että vaikutukset
olisivat mahdollisimman pieniä ja näkymättömiä Rovaniemen asukkaille? Mistä
saisimme lisää tuloja kaupungin kassaan?
Rakenteellisista uudistuksista on puhuttu niin pitkään kuin
muistan. Varmaan itsekin olen niitä toiveikkaana peräänkuuluttanut kymmenen
vuoden valtuustopestini aikana. Rakenteelliset uudistukset eivät kuitenkaan
tarkoita keskustalle samaa kuin palveluverkon karsiminen. Ne eivät tarkoita
sitä, että leikkaamme ei-lakisääteiset, ennaltaehkäisevät palvelut
lyhytnäköisesti ja keskitymme vain lain edellyttämiin tehtäviin maksaen
leikkauksista tulevaisuudessa kalliin hinnan. Sen sijaan ne ovat uusia tapoja
ajatella, ja järjestää palveluita eri tavalla kuin aiemmin. Miten voisimme
toimia toisin, mitä voisimme tehdä eri tavalla?
Lähtökohtanamme on keskustassa myös se, että emme vastuullisina
päättäjinä voi asettaa toimialoja kohtuuttomaan tilanteeseen. Jos emme nosta
veroja, emme myöskään voi suostua lyhytnäköisiin leikkauksiin palveluiden
saatavuudessa tai laadussa. Koulupuolella ja perusturvan toimialalla ollaan
aivan liian tiukilla eikä ole oikein, että leikkaukset kohdistuisivat kaikista
heikommassa asemassa oleviin: lapsiin, nuoriin, työttömiin, vammaisiin tai
vanhuksiin.
Olemmekin sekä omassa ryhmässä että ryhmien välillä
löytäneet potentiaalisia uusia avauksia, jotka parhaimmillaan onnistuessaan poistaisivat
tarpeen leikkauksilta tai lainamäärän kasvattamiselta. Osa avauksista on kunnianhimoisia
ja samalla toiveikkaita, mutta toteutuessaan ne voisivat tuoda helpotusta jo
ensi vuoden talouteemme. Ryhmien välillä on yhteinen tahtotilakin on saatu
melko monesta asiasta. Joka tapauksessa esitysten kautta on mahdollista
tulevina vuosina saada helpotusta taloustilanteeseemme. Ensi helmikuussa meille
tuodaan valtuustoon käsiteltäväksi talouden uudistamisohjelma, jonka
valmisteluun teen seuraavaksi ehdotuksia. Lisäksi tässä listassa on
sisällytettynä ryhmien ellei yksimielisiä, niin kuitenkin suuren enemmistön
kannattamia esityksiä:
Valtuustoryhmien
yhteiset esitykset:
•Lisäys s.
38 kohtaan 2: Selvitetään yksityistieavustusten myöntämisen siirto Kylien
kehittämissäätiölle, kaupungin toimesta kunnossapidettävät yksityistiet
säilytetään teknisen lautakunnan alaisuudessa
•Lisäys s.
38 kohtaan 2: Selvitetään työmarkkinatuen kuntaosuuden pienentäminen yhdessä
kaupungin työllistämisyksikön ja Eduron kanssa
•Lisäys s.
38: kohtaan 2: Konsulttipalveluiden ja virkamatkojen kustannusten vähentäminen
•Lisäys s. 38 kohtaan 4: “Selvitetään Neven tuloutuksen kasvattaminen lähivuosina”
•Lisäys s.
38 kohtaan 4: Yksi kansalaisopisto tuottaa kaupungin kansalaisopistopalvelut
1.1.2020 alusta alkaen. Kaupungin ja Rovalan nimeämänä selvitystoimikunta
valmistelee helmikuun loppuun mennessä toimenpideohjelman, jonka mukaan
suunnitellaan yhden toimijan malliin siirtyminen (henkilöstö, kurssitarjonta,
tilat jne.) Kaupunki säilyttää sekä kaupungin oman kansalaisopiston tuottamat
palvelut että Rovalan ostopalvelut tämän vuoden tasolla lähivuosien valtionosuuksien
turvaamiseksi.
•Lisäys s. 38 kohtaan 4, s. 63 ja 106: Tyhjillään olevista
ja tarpeettomista tiloista luopuminen yhdessä kaavoituksen ja
tilaliikelaitoksen kanssa,
•Lisäys s. 38 kohtaan 4: konsulttipalveluiden tehokkaampi käyttö ja
lainopillisten konsulttipalveluiden kilpailuttaminen
•Lisäys s.
63 Kohtaan elinvoimapalvelut, painopisteisiin: Hanketoiminnan lisääminen
elinkeinopuolella yhteistyössä Rovaniemen Kehityksen kanssa
•Lisäys sivulle 63 kohtaan elinvoimapalvelut,
painopisteiden alapuolelle: “Urakat ja hankkeet kilpailutetaan mahdollisuuksien
mukaan niin, että myös paikallisilla yrityksillä on mahdollisuus osallistua
kilpailutukseen ilman yritysten tarjousyhteenliittymiä.”
•Lisäys sivulle 70 kohtaan koulutuspalvelut. Jatketaan lausekokonaisuutta “Jatketaan yhden kansalaisopiston mallin selvittämistä. Tuotteistetaan kansainväliset kouluvierailut ja peritään niistä maksu. Säilytetään yksityisen kotihoidon kuntalisä.” seuraavalla lauseella: “Mahdollisuus maksuttomaan päivähoitokuukauteen laajennetaan koskemaan koko kesälomakautta(touko-syyskuu), mikäli vanhemmat ovat tehneet kirjallisen poissaoloilmoituksen viimeistään 30.4. mennessä.”
•Lisäys sivulle 71 kohtaan “Taloudelliset tavoitteet”, 1. pykälä, muutetaan muotoon “Varhaiskasvatuksen kustannukset (1-6v.) eivät nouse suhteutettuna palvelutarpeen nousuun.”
•Lisäys sivulle 70 kohtaan koulutuspalvelut. Jatketaan lausekokonaisuutta “Jatketaan yhden kansalaisopiston mallin selvittämistä. Tuotteistetaan kansainväliset kouluvierailut ja peritään niistä maksu. Säilytetään yksityisen kotihoidon kuntalisä.” seuraavalla lauseella: “Mahdollisuus maksuttomaan päivähoitokuukauteen laajennetaan koskemaan koko kesälomakautta(touko-syyskuu), mikäli vanhemmat ovat tehneet kirjallisen poissaoloilmoituksen viimeistään 30.4. mennessä.”
•Lisäys sivulle 71 kohtaan “Taloudelliset tavoitteet”, 1. pykälä, muutetaan muotoon “Varhaiskasvatuksen kustannukset (1-6v.) eivät nouse suhteutettuna palvelutarpeen nousuun.”
s. 99 Neven investoinnit: toivomus, että kuituverkon
investoinnit näkyisivät omalla rivillään
•Lisäys sivulle 107 8.2.1 kohtaan “Rakennustekniset korjaukset” Lisätään
lause: “Vesihiiden uimahallin vuoden 2019 vuosikorjauksiin varataan 870 000€,
vuoden 2020 Vesihiiden korjauksen kustannuksista päätetään vuoden 2020 budjetin
yhteydessä.”
•Lisäys sivulle 112, Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy, perustehtävät -kohtaan lisäys: “Yhtiö toimii aktiivisemmin tilojen markkinoimiseksi ja vuokraamiseksi yrityksille ja tarpeettomat tilat myydään omistajaohjauksen mukaisesti.”
•Lisäys sivulle 112, Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy, perustehtävät -kohtaan lisäys: “Yhtiö toimii aktiivisemmin tilojen markkinoimiseksi ja vuokraamiseksi yrityksille ja tarpeettomat tilat myydään omistajaohjauksen mukaisesti.”
Lisäksi seuraavaa talousarviokäsittelyä varten toiveenamme olisi:
•Väistötilakustannusten kokoaminen yhteen
•lakiyksikön resurssin lisääminen
Evästyksenä:
talousarviokäsittelyihin pitäisi saada liitteet toimialoittain, mitä määrärahat
pitävät sisällään
Keskustan valtuustoryhmän omat
esitykset:
Lisäys s. 38 kohtaan 4: Teatterin yhtiöittäminen (tämä esitys vedettiin pois)
·
Lisäys s.53
Kohtaan kustannusten hallinta toisen kappaleen loppuun: Erityisesti
esimiestasolla säästövapaiden käyttöä suositellaan (Peruste:
Työntekijät ovat melko paljon käyttäneet niitä, esimiestasolla haluamme myös
kannustaa.)
·
Lisäys s.
53: Vuosilomien käyttö yhtenäistetään soveltuvin osin (Perusteluna se, että joillakin
aloilla on asetettu lomakielto joulun ja pääsiäisen ajalle ja kesälomien
pitäminen määritelty touko-syyskuulle)
·
Lisäys s.
68 kohtiin Aikuisten ja työikäisten sekä Ikäihmisten palvelut: Kehitetään ja kasvatetaan
hallitusti palvelusetelitoimintaa vammais-, vanhus-, ja hyvinvointipalveluissa
•Lisäksi Keskustan
valtuustoryhmä esittää yksimielisesti, että veroprosentti pidetään ennallaan 21
prosentissa. Keskustan valtuustoryhmä ei myöskään tule esittämään määrärahoihin
leikkauksia, vaan ensi vuonna katamme puuttuvan vajeen lainaa nostamalla ja
talouden uudistusohjelman toimenpiteisiin ryhtymällä.
Arvoisa puheenjohtaja, lopuksi haluan julkisesti lausua kiitoksen
talousarvioprosessista ryhmien ja viranhaltijoiden välillä. Jo
valtuustosopimuksen päivittäminen osoitti, että valtuustoryhmien välillä on
avoin ja saumaton yhteistyö. Poliittisten ryhmien kesken on, kuten tässä
talousarviokeskustelussakin tulemme pian huomaamaan, paljon painotuseroja ja
erilaisia mielipiteitä, mutta on historiallista, että puolueiden suuri tavoite
tällä valtuustokaudella on sama, ja että se on kirjattuna valtuustosopimukseen.
![]() |
Kuva: Anja Joensuu |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti