Niin sitä sanotaan, että kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu.
Menneet 8,5 vuotta, kahden vaalikauden ajan, olen saanut toimia kaupunginhallituksen keskustalaisena jäsenenä. Vuodet ovat opettaneet paljon yhteistyöstä yli puoluerajojen, päätöksenteosta ja kuntalaisten palvelemisesta. Luottamustehtävät ovat vieneet paljon vapaa-aikaani, mutta enemmän ne ovat antaneet kuin ottaneet. Erityisen kiitollinen olen ollut siitä yhteishengestä, joka viime viikolla päättäneessä kaupunginhallituksessa oli luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kesken. Eri puolueiden jäsenet ovat aina pyrkineet yhteistyöhön, vaikka toki olemme eri mieltäkin olleet ja joutuneet äänestämäänkin. Se kuuluu asiaan. Erityiskiitoksen haluan antaa keskustan kaupunginhallitusryhmälle avoimesta keskustelukulttuurista sekä vieressäni lähes jokaisena maanantaina yli kahdeksan vuoden ajan istuneelle Maarit Airaksiselle. Asiat ja päätökset eivät ole olleet helppoja, mutta hienojen ihmisten kanssa työ on ollut erityisen mukavaa.
Kuvaaja Samu Rötkönen
Kaupunginhallitus 5.6.2017.
(Kuvassa ylärivissä vasemmalta viestintäpäällikkö Riikka Heikkilä, kehitysjohtaja Riitta Erola, kaupunginsihteeri Kaisa Laitinen, Liisa Helin, Iiris Satamo, Juhani Juuruspolvi, Heikki Autto, Matti Torvinen, Riku Tapio, Jarmo Juntunen, Pekka Lemmetty, Susanna Junttila ja Aatos Nätynki. Alarivissä kaupunginjohtaja Esko Lotvonen, Maarit Airaksinen, Liisa Ansala ja Reijo Sulasalmi.)
Jo ennen vaaleja olin päättänyt, että työni kaupunginhallituksessa mitä todennäköisimmin päättyy vaalien jälkeen. Kaksi kautta on riittävästi yhdelle ihmiselle hoitaa vaativaa tehtävää, ja tästä on hyvä muiden jatkaa uudella innolla ja tarmolla. Keskustan sisäistä luottamuspaikkajakoa varten toiveeni oli valtuuston ensimmäisen varapuheenjohtajan tehtävä. Ajattelin, että minulla olisi tehtävään paljon annettavaa ja äänimääränikin tuki hyvin tätä tavoitetta. Keskustan kunnallisjärjestön johtokunta ja valtuustoryhmä päätti esittää minua tähän tehtävään ja kunnallisjärjestön yleinen kokous yhtyi esitykseen yksimielisesti. Eilisessä valtuuston kokouksessa tästä tuli virallista. Nöyrin, mutta innokkain mielin suuntaan kohti uusia haasteita. Vaikka kaupunginhallituksen ovi sulkeutui, on se edelleen avoinna minullekin. Tästä eteenpäin osallistun kaupunginhallituksen kokouksiin valtuuston varapuheenjohtajan roolissa, mutta myös uusia ovia avautuu.
Lisää haasteita odottaa myös muissa luottamustehtävissä. Kaupunginhallitus päätti eilen esittää minua Rovaseudun Markkinakiinteistöjen hallitukseen. Tämä pesti on todella vaativa erityisesti nyt, kun uusia koulukiinteistöjä tullaan mitä ilmeisimmin rakentamaan sisäilmaongelmien vuoksi.
Eilisessä valtuuston kokouksessa päätettiin henkilövalinnoista kaupungin luottamustehtäviin. Menestystä ja voimia jokaiselle uudelle valtuutetulle, lautakuntien jäsenille ja muille uusille luottamushenkilöille.
Henkilövalintojen lisäksi hyväksyimme myös tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen ja saimme tiedoksi osavuosikatsauksen ja henkilöstöraportin 2016.
Käytin Keskustan ryhmäpuheenvuoron tarkastuslautakunnan Arviointikertomuksesta 2016, joka löytyy blogikirjoituksen lopusta.
Aurinkoisia kesäpäiviä!
Valtuuston kokouksessa 12.6. pitämäni ryhmäpuheenvuoro Arviointikertomuksesta 2016
Arvoisa puheenjohtaja ja hyvät valtuutetut
Tarkastuslautakunta on ansiokkaasti arvioinut valtuuston asettamia toiminnallisia ja talouden tavoitteita kaupungin ja koko konsernin osalta.
Keskustan valtuustoryhmä kiittää tarkastuslautakuntaa perusteellisesta työstään. Arviointi johtopäätöksineen ja kehittämisehdotuksineen on otettava huomioon, ja suositukset toimenpiteistä on sisällytettävä tulevaan toimintaan ja päätöksentekoon.
En käy kertaamaan arviointikertomuksen sisältöä -tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Jaakko Huttunen toikin ne alustuspuheenvuorossaan hyvin esille- mutta keskustan ryhmä haluaa kiinnittää erityistä huomiota muutamaan kokonaisuuteen.
Keskusta kantaa huolta kaupungin taloushallinnosta, joka on pirstoutunut ja riittämättömästi resursoitu. Emme kykene vastaamaan niihin vaatimuksiin, joita monimuotoinen toiminta ja konsernirakenne edellyttäisivät.
Useita taloushallinnon asiantuntijoita on siirtynyt meiltä muiden työnantajien palvelukseen viime aikoina. Mistä tämä kertoo?
Taloudellisten vaikutusten arviointi niin valmistelussa kuin päätöksenteossakin ontuu, eivätkä henkilöstöresurssit ole oikein kohdennetut. Taloushallinnon uudelleenorganisointi ja resursointi koko konsernin tasolla tulee toteuttaa. Johdon laskentatoimen lisäresursointi toisi helpotusta päätöksentekoon muun muassa vaihtoehto- ja tavoitelaskennan myötä ja tukisi konsernin johtamistakin.
Arviointikertomuksessaan tarkastuslautakunta nostaa esiin omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan keskeisiä ongelmakohtia. Uusi kuntalaki ja kaupungin uusi hallintosääntö osaltaan vastaavat jo moniin kipukohtiin. Lisäksi kaupunginhallituksen alaisuuteen perustettava konsernijaosto omalta osaltaan tehostaa toivon mukaan omistajaohjausta ja valvontaa.
Sivulla 16 todetaan, että "Konsernirakennetta voi esimerkiksi kehittää mahdollistamaan rahasiirrot tappiolliseen toimintaan konserniavustusjärjestelyillä. Paine kuntalaisilta perittävien energia- ja vesimaksujen korottamiseen vähenisi." Voisiko tätä ajatusta soveltaa myös nyt pinnalla olevaan hulevesiasiaan?
Joka tapauksessa kaupungin tulee entisestään selkeyttää rooliaan omistajana.
Taloushallinnon kokonaisuuteen ja omistajaohjaukseen liittyen kaupungin omaisuus on saatava tuottamaan ja omaisuudesta on pidettävä huolta.
Purettavaksi tuomittu, käyttökiellossa ollut sisäilmaongelmainen vanha kulkutautisairaala, Katajarannan punainen tupa, on malliesimerkki siitä, kuinka omaisuus saadaan tuottamaan ja palvelemaan kaupunkilaisia ja samalla matkailijoita. Samanlaista otetta sopii toivoa sovellettavaksi myös muiden tyhjillään olevien kiinteistöjen osalta. Omaisuutta on kyettävä jalostamaan.
Ylipäätänsä uusia rahoitus- ja omistusmalleja on haettava ennakkoluulottomasti. Esimerkiksi elinkaarimallia tulee tarkastella hyvänä vaihtoehtona. Myös rakentajien vastuiden on oltava suurempia.
Arviointikertomuksen perusteella investointimme eivät ole riittävällä tasolla ja korjausvelkaa jää hoitamatta. Palveluverkon kuntoon laittaminen on yhteinen haasteemme tulevalla valtuustokaudella, kuten useissa puheenvuoroissa on todettu.
Arvoisa puheenjohtaja, lopuksi haluaisin nostaa esille kaupunkistrategian johtamisen välineenä. Arviointikertomuksessa todetaan, että meillä on paljon toiminnallisuutta ja toimintaan liittyviä tavoitteita, mutta ne jäävät etäälle niistä lähtökohdista, mitä kaupunginvaltuusto strategiassa määritteli.
Hyvä, tai sanoisinko huono esimerkki siitä, että strategiset tavoitteet eivät näy riittävän selkeänä eri toimielinten sekä konserniyhteisöjen tavoitteissa, on työllisyys. Tästä valtuutetut Tennilä ja Kuistio muun muassa puhuivat ansiokkaasti aiemmissa asiakohdissa. Pitkäaikaistyöttömyys on liian korkealla tasolla ja nuorisotyöttömiä on edelleen liian paljon. Työllisyyden edistämiseen tarvitaan aktiivista otetta poikkihallinnollisesti eri toimialojen ja konserniyhteisöjen kesken.
Arviointikertomuksen voi nähdä eräänlaisena testamenttina väistyvältä tarkastuslautakunnalta uudelle valtuustolle.
Sanotaan, että joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään mutta sitä molempiin, joka unohtaa.
Arviointikertomuksen esille nostamat kehittämisehdotukset tulee ottaa huomioon uutta kaupunkistrategiaa ja talousarviota laadittaessa. Mielenkiinnolla odotan, mihin toimenpiteiseen kaupunginhallitus ryhtyy ja mikä on annettavan selvityksen sisältö.
Näillä kommenteilla Keskustan valtuustoryhmä hyväksyy arviointikertomuksen ja siihen liittyvän päätösesityksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti